Elektriauto KKK

Siin postituses käsitlen elektriautodega seotud korduma kippuvaid küsimusi.

Mida vaadata enne ostmist

Elektriautode kodulehtedel kirjutatakse igasugust vahtu aga seda infot, mida päriselt vaja oleks, pead ise tikutulega taga otsime.

  • Pardalaadija kiirus. 7.4 kW (1 faas), 11kW (3 faasi), 22 kW (3 faasi). Sellest sõltub, kui kiiresti saad vahelduvvooluga laadida. See tähendab, kui kiiresti saad kodus laadida ja enam-levinud “aeglaste” 22 kW avalike vahelduvooluga laadijatega. Mobilest vaadates on selle asja nimi On-Board-Lader, inglise keeles on-board charger. Paljude kuulutuste juures ei ole seda välja toodud.
  • Aku maht. Mida suurem aku, seda pikema maa saad ühe korraga läbi sõita. Kui auto on odav, siis enamasti on tal väike aku. Näiteks odavamad Nissan Leaf’id (väldi iga hinna eest!) on ainult 39 kWh akuga, Mazda MX-30 aku on on 35,5 kWh ja ulatus talvel umbes 100 km. Samas, suur aku on raske. Näiteks selle Volkswageni tühimass(!) on 2.2 tonni, selle Rivian R1S 614kW tühimass on 3126 kg.
  • Elektrikulu. Mingi ettekujutuse annavad nt ADAC testid. Näiteks 39 kWh akuga Nissan Leafi läbisõiduks lubab Nissan 270 km, tegelikult on see pigem 200 km. Elektrikulu on igal autol erinev.
  • Laadija pistik. Enamlevinud on Type 2 ja Combined Charging System (CCS). Iga hinna eest väldi CHAdeMO pistikuga autosid. Üle Eesti on CHAdeMO kasutus on CCS-ga võrreldes vaid 1-2% (viide).
  • Arvesta, et Stellantis grupi elektriautode äpp (nt MyOpel, MyPeugeot) on täielik prügi. Stellantis gruppi kuuluvad näiteks Opel, Peugeot, Citroën, Fiat ja Jeep.

Elektriauto toetus

Tegemist on nullheitega sõidukite ostutoetusega, mida jagab Keskkonnainvesteeringute Keskus. Lühidalt: 4000 eurot, auto peab olema uus (st pead olema esimene omanik), liisingu pikkus vähemalt 4 aastat ja toetust saab küsida kahe kuu jooksul alates sõiduki oma valdusesse saamisest (auto puhul pärast ostmist ja registreerimist Transpordiametis).

Ehk see toetus näiteks kasutatud elektriauto ostmisel ei tule üldse teemaks.

Elektrikulu

Elektriauto võtab linnas vähem elektrit ja maanteel rohkem. See on vastupidine sellega, kuidas bensiini kulub tavalisel autol. Opel Corsa-e (136hj, 50kW, 2023) elektrikulu testi näeb näiteks siin – linnas 14.3 kWh, kiirteel 21.2 kWh. Arvutuste lihtustamiseks võib kasutada suurust 20 kWh.

Mõned lingid, kust saab vastavaid andmeid vaadata on näiteks: EV Database, ADAC EV range and consumption test.

Elektriauto võimsus

Tunnistan, et ma ei tea, miks seda nii oluliselt esile tuuakse ja samas aku mahtuvust, mis minu arust on palju olulisem ei tooda mõnikord Auto24 kuulutuses üldse välja.

Aku mahtuvus

Üldiselt, mida suurem aku, seda pikema maa saab sõita aga tasub uurida konkreetse sõiduki elektrikulu ka. Sarnastel sõidukitel võib see olla üsna erinev. Näiteks Opel Astra Electric (54 kWh aku, 350 km), Opel Corsa-e elegance (51 kWh, 280 km). Tühi ja täis aku kaaluvad sama palju.

Näiteks Mazda MX-30 (14.06.24 seisuga hind 31 500 EUR) aku mahtuvus on 35,5 kWh. Kui me oleme varasemalt arvestanud umbes nii, et EV võtab keskmisel 19 kWh / 100km, siis selle auto puhul on kulu isegi ~22 kWh/ 100km ja sõiduulatus arvutuslikult ~161 km, ADAC ütleb, et talvel isegi 100 km. See on täiesti jaburalt vähe! Nissan LEAF’id, mida kasutatult müüakse (alla 20k EUR) on enamasti 40 kWh ja see tundub ka vähe.

Kui selle matemaatika pealt nüüd edasi minna, siis järelikult talvel Tartu-Tallinn otsa jaoks oleks vaja vähemalt 70 kWh akut.

Peugeot e-208 on ADACi lehel natuke paremate näitajatega. Elektrikulu sõltuvalt mudelist 14.5-16.1 kWh / 100 km, aku 51 kWh, sõiduulatus testides 280-360 km. Peugeot e-208 156 GT hind ~40 000 EUR.

Elektriauto laadimise kiirus

Kõik elektriautod ei lae sama kiiresti.

Laadijaid nimetatakse inglise keelsetes videotes ja tekstides EVSC – Electric Vehicle Supply Equipment.

Võimsust piirab sõiduki pardalaadija (maksimaalne võimsus, mida sõiduk suudab muundada alalisvooluks) – olenevalt sõiduki omadustest.

Tavalised laadijad kuni 22 kW AC (vahelduvvool) on tavaliselt Mode 3 Type 2 kaabel, laadimise kiirus sõltub pardalaadija võimsusest.

Kiirlaadijad kuni 35 kW / 50 kW / 150 kW DC (alalisvool)- CCS2 kaabel. Maksimaalse kiirlaadimise kiirus sõltub autost.

Elektriauto laadimiskaabel

See küsimus osutus ootamatult keeruliseks. Defa lehelt leidsin enamvähem arusaadava selgituse, missugust kaablit võiks osta.

Näiteks Opel Corsa-e puhul sobiks 11kw Type 2 3 faasi 16A laadimiskaabel, kuna sellel autol on Maximum Charge Rate of 11kW(pardalaadija võimsus). See tähendab, et kui autot saab Type 2 kaabliga laadida maksimaalselt 11 kW võimsusega.

EV laadimiskaabel ei ole miski, mida Eestis saaks poest kohe osta. Kõige paremad pakkumised leidsin Oomipoest (bränd LAPP) aga neil on tarne umbes kuu aega. Sama firma laadimiskaablid on Amazon.de kaudu saadaval 7 päevase tarneajaga.

Selle punkti info pärineb: Autoekspert, Autolaadimine

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga