Autoakud – kuidas valida ja kust võiks aku tellida

Kui sa loed seda artiklit aga ei leia vastust enda küsimusele seoses autoakudega, siis palun jäta meile kommentaar (neid ei kuvata lehel automaatselt). Siis me oskaks artiklit vajaliku infoga täiendada, sest ei ole midagi hullemat kui kasutu tekst. Aitäh 🙂

Oberon Prestige 64Ah autoaku. Foto: Erimell.ee
Oberon Prestige 64Ah autoaku. Foto: Erimell.ee

Soovitus: Soovitame valida autole Oberon Prestige seeria aku. Parimad hinnad leiad Erimelli e-poest + tasuta transport üle kogu Eesti.

Uue autoaku ostmisel on mõned lihtsad reeglid.

  • Aku peab mõõtmetelt mahtuma oma pesasse. Aku käib enamasti mootori juurde, mõnel automargil on aku istme all, kus talle on ette nähtud kindel ruum ja sinna suuremat akut mitte kuidagi ei mahuta.
  • Aku mahtuvus ampertundides peab olema auto käivitamiseks piisav. Selles valiku tegemise osas aitab iga aku müüja hea meelega leida sinu autole kõige sobivama.
  • Pluss- ja miinusklemm peavad akul olema õigel pool, et akut oleks võimalik juhtmetega ühendada.

Tähised

Voldid (autoakudel 12V) annavad aimu, kui palju “jõudu” on akul ja ampertunnid (Ah) ütlevad, kui kaua selle akuga töötada saab ehk kui palju ampreid üks aku ühes tunnis väljastada suudab.

Lisaks on akul olemas käivitusvool (amprites, A). Külmkäivitusvool on voolutugevus, mida aku peab välja andma -18 °C  juures ehk aku võime anda tugevat voolu lühikese aja jooksul. Mida suurem on see näitaja, seda kindlamini auto käivitub. Diiselautode puhul on tarvilik käivitusvool suurem kui bensiinimootoriga autodel.

Autoaku pealtvaates. Foto: Medium

Millise firma akut eelistada

Tuntud autoakude tootjad on näiteks Bosch, Oberon, Exide, Tudor, Varta ja Hankook. Nende kõigi peale võib üsnagi kindel olla.

Soovitus: Autoblogi soovitab valida autole Oberon Prestige seeria aku. Parimad hinnad leiad Erimelli e-poest.

Autoakude müük

Kõige mugavam on aku tellida Internetist. Akud ei ole mõõtmetelt suured kuid akud kaaluvad küllalt palju (sõiduauto aku umbes 15 kg). Seepärast on mugav, kui kuller selle vajalikku kohta ära toob.

Kui tead aku mõõte, mis pidi klemmid on (kummal pool + ja kummal -) ja vajalikku mahtuvust ampertundides (Ah), siis midagi valesti minna ei saa. Vajadusel saad neid parameetreid vaadata vana aku pealt või küsida müüjalt.

  • Aku mõõdud on vajalikud selleks, et aku füüsiliselt õigesse kohta ära mahuks. Tavaliselt on aku paigutatud kapoti alla kuid uuematel autodel ka näiteks juhi istme alla.
  • Klemmide paiknemine on oluline, sest akuga ühendatavad juhtmed on lühikesed ning ulatuvad klemmideni vaid siis, kui need on õigel pool.
  • Mahtuvust (Ah) tuleb silmas pidada selle arvestusega, et aku ei jääks liiga nõrgaks. Aku võib suurema mahtuvusega, sest auto kasutab voolu vaid nii palju, kui vaja on. Suurem aku ei ole seepärast kuidagi halvem vaid lihtsalt kallim.

Aku eluiga keskmise kasutuse juures on kolm kuni viis aastat. Kui akut laetakse korralikult ning sõidud on piisavalt pikad (akut laetakse sõidu ajal auto mootori poolt), siis võib aku vastu pidada kauemgi.

Head nõuanded ja akude valiku leiad Erimellist, kust leiad kaasaegsed Oberon Prestige sarja akud sõiduautole levinumates võimsustes. Samuti on saadaval väga võimsad OBERON Professional Truck sarja akud veoautodele.

OBERON akud toodetakse Ukrainas, pika ajalooga Ida-Euroopa suurima akutootja ISTA tehastes, kus igal aastal valmib 5.5 miljonit autoakut. ISTA tehastel on nii loodussõbralikkuse kui ka kvaliteedijuhtimise ISO sertifikaadid. Tänu pikaajalisele kogemusele ja kõrgele kvaliteedile on OBERON akud nõutud ja hinnatud üle Euroopa.

Millal vajab aku vahetust

Aku seisukorda kontrollitakse auto regulaarses hoolduses. Mõnes kohas kontrollitakse seda ka rehvivahetuses. Näiteks Tulbi pesula ja rehvitööd laadis mul öö jooksul tühjenenud aku ja soovitas selle vahetust, kui olin auto ööseks neile rehvivahetusse jätnud.

Kolm väga selget märki sellest, et aku vajab vahetamist, oleks:

  • aku läheb tühjaks paari päeva jooksul pärast laadimist
  • aku on seisnud pikalt alalaetuna ja on näiteks talvel läbikülmunud, siis tavaliselt seda akut enam kasutada ei ole võimalik
  • akul on väliseid kahjustusi, kuskilt lekib hapet  või tunda on happe lõhna
  • auto käivitub vaevaliselt

Autoaku tööpõhimõte

Keemilistes vooluallikates (näiteks patareides ja akudes) saadakse elektrivoolu tekitamiseks vajalik energia keemilisest reaktsioonist.

Autoakus, mis on soodne, võimalikult lihtne ja töökindel vooluallikas, reageerivad metalliline plii ja pliioksiid väävelhappega. Pliiakud väga rasked ja laetult on nad täidetud kontsentreeritud väävelhappega. Kuna plii ja selle ühendid on mürgised, tuleb vana aku viia ohtlike jäätmete kogumispunkti.

Selleks, et akudest paremini aru saada, soovitan vaadata järgnevat kaht videot. Esimene sellest, mida akudest peaks teadma ning teine sellest, kuidas akut vahetada.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga